Vinkkiverkko

Oppimisen ja opettamisen verkkoja

Mulla on pitkän tähtäimen unelma - haluaisin alkaa tehdä äikän verkkomateriaalia, ikään kuin omaa äikän "oppikirjaa". Alustava ajatus olisi, että tekisin sen esim. wikinä ja se täydentyisi vähitellen. Ajatus olisi myös laittaa se avoimeen verkkoon vapaasti käytettäväksi. Se sisältäisi perinteisen oppikirjan tapaan "teoriaa", esimerkkejä ja tehtäviä, mutta myös vaikkapa ohjeita ja apua sosiaalisen median välineiden käyttöön äikän opinnoissa

Ensin pitäisi kuitenkin perehtyä riittävän kunnolla tekijänoikeusasioihin, jotka näyttävätkin olevan aikamoinen suo. Pulmana on esimerkiksi, miten sitaattioikeutta pitäisi tulkita. Kaikissa lähteissä yleensä puhutaan sitaattioikeudesta tieteellisten teksien yhteydessä, tarkoittaako se sitä, että sitaattioikeus koskee vain niitä? Jos sitaattioikeus koskee myös oppimateriaaleja, miten sitä niiden tapauksessa tulkitaan?

Miten olemassaolevia äikän oppikirjoja voi käyttää lähteenä, vai voiko niitä käyttää ollenkaan? Entä muut esim. tieteelliset lähteet? Entä olemassa olevat verkkoresurssit?

Ja millaisia harjoituksia voi tehdä? Tarkoitan sitä, että äikän tehtäväthän ovat usein sellaisia, että ensin luetaan joku teksti, sitten sitä analysoidaan ja lopuksi ajatusten pohjalta tehdään jonkinlainen tuotos. Millaisia tekstejä voi käyttää materiaalina? Eli esimerkiksi, voinko ottaa esimerkiksi verkosta löytyvän mainoksen ja tehdä siitä tehtävän? Tai Youtubesta löytyvän videon? Tai mitä ikinä vastaan nyt tuleekaan.

Entä jos teen esimerkin oppilaille, esim. että näin vaikkapa tätä ja tätä sivustoa voi tarkastella lähdekriittisesti. Niin mitä siinä pitää ottaa huomioon?

Osaisko joku neuvoa tai vinkata, mistä vastauksia em kysymyksiin voisi metsästää?

Yst. terv. Nina

Katselukerrat: 721

Vastaukset tähän keskusteluun

Sepä se, tekijänoikeudet muodostuvat helposti näissä hommissa kompastuskiveksi.

Käsitykseni mukaan tekijäoikeudet oppikirjapuolella koskevat tekstin suoraa lainaamista. Jos teet wikipediapohjaista oppikirjaa esim. kirjallisista tyyleistä ja selität asian omin sanoin, ei siinä voi olla kenelläkään nokan koputtamista.
Olemassa olevia työkirjoja ja harjoituskirjoja ei tietenkään saa kopioida, vaan tehtävätyypit täytyy kehitellä itse. Tämäkään ei ole ylivoimaista, jos hommaa on jonkun verran normaalissa opetustilanteessa tehnyt. Eri asia on sitten, millaiseen tekniseen ratkaisuun tilanteessa päätyy, siinä kun riittää hiomista. Kannattaa ehkä aloittaa jostakin ilmaisesta, vapaassa käytössä olevasta työskentely-ympäristöstä.

Vapaassa käytössä olevia tekstejäkin pitäisi verkosta löytyä, ainakin vanhemmasta päästä alkavat tekijänoikeudet jo raueta. Ja ainahan voi kysyä lupaa tekstin kirjoittajalta. Aika usein he suhtautuvat asiaan myötämielisesti, kun kerran itselläkään ei ole tarkoitus tekstejä kaupallisesti hyödyntää.

Mainosten käyttöä en suosittele, sinne kun bisnesmeininki on jo valmiiksi sisäänrakennettu. Youtube on vähän eri asia, videoiden tekijänoikeudet pitäisi oikeastaan selvittää tapauskohtaisesti.

Jos taas viittaat johonkin sivustoon ja pyydät tekemään siitä huomioita lähdekriittisesti, niin siitä vaan. Tällehän me altistumme, kun laitamme tuotoksiamme nettiin.
Laitanpa vielä tämänkin Juhanin lähettämän Teachertube-linkin. Sieltä pitäisi löytyä englanninkielistä vapaasti käytettävää materiaalia:

http://www.teachertube.com/
Minä olen näitä lisenssi- ja tekijänoikeusasioita kelaillut nyt jo pidempään, ja tänä syksynä tuntuu, että suosituin koulutuspyyntö on ollut nimenomaan tekijänoikeuksista ja avoimista lisensseistä puhuminen. Olen pitänyt lukuisia esityksiä aiheesta ja linkin takaa löytyy esitysdiojen lisäksi myös äänitallenne, joten siellä voi viettää tuntikausia asiaa kuunnellen.

Mutta lyhyesti: Niin kauan kun kirjoitat itse omaa tekstiä, kaikki on ok. Tietysti jos sanot jotain tosi raflaavaa, lähdeviite on paikallaan tekemään tekstistäsi uskottavampaa. Viitteen unohtaminen ei riko tekijänoikeutta, mutta tosiaan parantaa tekstisi luotettavuutta. Jos taas teet suoran lainauksen, niin tällöin teksti on erotettava lainausmerkeilla tai sisennyksellä tai muulla selvällä tavalla, ja lainauksen perään on tultava tieto, mistä lainaus on peräisin.

Yleensä ottaen lainauksia ei tarvita ellei jostain syystä ole tärkeää saada juuri sanatarkkaan tiettyä erinomaisen kuuluisaa tai muuten ansiokasta lausahdusta talteen, tai jos halutaan juurikin lainata jonkun henkilön sanomisia. Ja hyvä syy pitää siis olla. Luultavasti äidinkielen oppikirjassa ei ole syytä tehdä lainauksia, ellet tosiaan lainaa vaikkapa jonkin aikakauslehden tai toimittajat tai poliitikon tekstiä, jossa yhteydessä myös analysoidaan kyseistä tekstiä tai teksti nostaa jonkin opetuksellisesti tärkeän huomion esiin.

Todetaan myös se, että OPM maksaa vuosittain tekijänoikeusjärjestöille rahaa, jotta opettajat saavat suhteellisen vapaasti käyttää aineistoja opetuksessaan. Tämä oikeus kattaa kuitenkin vain luokkaopetuksen, ei verkko-opetusta. Joten tämän verkkohankkeen osalta toimit normaalin tekijänoikeuden puitteissa.

Voit käyttää mitä tahansa teoksia lähdemateriaalina, mutta et saa kopioida suoraan. Saman asian tai saman rakenteen tms. voit kylläkin toteuttaa, kunhan toteutat itse. Ideat ovat aina vapaasti toistettavissa, vain teoksen ilmiasu on suojattu.

Harjoituksiin yms. aineiston ottaminen verkosta on mietittävä pariin kertaan. Vaikkapa mainoskuvan käyttöä voisi perustella, jos se liittyy olennaisesti vaikkapa harjoitukseen mainostamisesta. Toisaalta Suomen kouluissa taitaa olla mainoskielto, mikä siis estää mainosten näyttämisen kouluissa. Tiedä sitten, miten tässä tulkittaisiin. Tai mediakasvatustunnilla, jossa mainosten katsominen olisi ihan opetuksellekin tärkeää.

YouTube on siitä jännä paikka, että sen käyttöehdot sanovat videoiden olevan vain yksityiskäyttöön. Niitä ei siis saa käyttää opetuksessa, koskapa opetus ei ole yksityiskäyttöä. Eli YouTube-videon upottaminen tuohon wikioppikirjaan voi itse asiassa olla vähän hankala paikka. Lähtisin siitä, että linkin laittaminen YouTube-videoon sen sijaan on ok, koska opiskelija itse klikkaa linkkiä ja katsoo videon. Ja opiskelu on yksityiskäyttöä.

Ja niin, lopulta sitten suosittelisin tietenkin avointen sisältöjen käyttöä. Eli Creative Commons -lisenssillä varustettujen kuvien, tekstien yms. median käyttöä. Koska siinä tekijänoikeuden haltija on luopunut sen verran oikeuksistaan, että mediaa saa käyttää mihin tarkoitukseen haluaakin (paitsi NC-ehdolla varustetut, joissa kaupallinen käyttö on kielletty).

Ja lopulta lopulta suosittelisin Wikikirjastoa paikaksi, johon tuon wikimäisen oppikirjasi kirjoittaisit.
Mikä kohta Youtuben Terms of Service sivulla kieltää opetuskäytön?

Toisaalta eikö Youtuben toiminta perustu siihen, että joku lähettää materiaalia (esim. musiikkivideon) heille ja vasta siinä vaiheessa kun (videon tekijänoikeuden omistaja) joku valittaa asiasta, niin Youtube poistaa materiaalin. Miksi me tavalliset käyttäjät emme voisi toimia vastaavalla tavalla kaikkeen mikä liittyy Youtubeen tai vaikkapa Googleen. Googlen uutispalvelu lainaa/varastaa suoraan toisilta uutissivuilta sisältöä.

MR

Tarmo Toikkanen sanoi:
Minä olen näitä lisenssi- ja tekijänoikeusasioita kelaillut nyt jo pidempään, ja tänä syksynä tuntuu, että suosituin koulutuspyyntö on ollut nimenomaan tekijänoikeuksista ja avoimista lisensseistä puhuminen. Olen pitänyt lukuisia esityksiä aiheesta ja linkin takaa löytyy esitysdiojen lisäksi myös äänitallenne, joten siellä voi viettää tuntikausia asiaa kuunnellen.

Mutta lyhyesti: Niin kauan kun kirjoitat itse omaa tekstiä, kaikki on ok. Tietysti jos sanot jotain tosi raflaavaa, lähdeviite on paikallaan tekemään tekstistäsi uskottavampaa. Viitteen unohtaminen ei riko tekijänoikeutta, mutta tosiaan parantaa tekstisi luotettavuutta. Jos taas teet suoran lainauksen, niin tällöin teksti on erotettava lainausmerkeilla tai sisennyksellä tai muulla selvällä tavalla, ja lainauksen perään on tultava tieto, mistä lainaus on peräisin.

Yleensä ottaen lainauksia ei tarvita ellei jostain syystä ole tärkeää saada juuri sanatarkkaan tiettyä erinomaisen kuuluisaa tai muuten ansiokasta lausahdusta talteen, tai jos halutaan juurikin lainata jonkun henkilön sanomisia. Ja hyvä syy pitää siis olla. Luultavasti äidinkielen oppikirjassa ei ole syytä tehdä lainauksia, ellet tosiaan lainaa vaikkapa jonkin aikakauslehden tai toimittajat tai poliitikon tekstiä, jossa yhteydessä myös analysoidaan kyseistä tekstiä tai teksti nostaa jonkin opetuksellisesti tärkeän huomion esiin.

Todetaan myös se, että OPM maksaa vuosittain tekijänoikeusjärjestöille rahaa, jotta opettajat saavat suhteellisen vapaasti käyttää aineistoja opetuksessaan. Tämä oikeus kattaa kuitenkin vain luokkaopetuksen, ei verkko-opetusta. Joten tämän verkkohankkeen osalta toimit normaalin tekijänoikeuden puitteissa.

Voit käyttää mitä tahansa teoksia lähdemateriaalina, mutta et saa kopioida suoraan. Saman asian tai saman rakenteen tms. voit kylläkin toteuttaa, kunhan toteutat itse. Ideat ovat aina vapaasti toistettavissa, vain teoksen ilmiasu on suojattu.

Harjoituksiin yms. aineiston ottaminen verkosta on mietittävä pariin kertaan. Vaikkapa mainoskuvan käyttöä voisi perustella, jos se liittyy olennaisesti vaikkapa harjoitukseen mainostamisesta. Toisaalta Suomen kouluissa taitaa olla mainoskielto, mikä siis estää mainosten näyttämisen kouluissa. Tiedä sitten, miten tässä tulkittaisiin. Tai mediakasvatustunnilla, jossa mainosten katsominen olisi ihan opetuksellekin tärkeää.

YouTube on siitä jännä paikka, että sen käyttöehdot sanovat videoiden olevan vain yksityiskäyttöön. Niitä ei siis saa käyttää opetuksessa, koskapa opetus ei ole yksityiskäyttöä. Eli YouTube-videon upottaminen tuohon wikioppikirjaan voi itse asiassa olla vähän hankala paikka. Lähtisin siitä, että linkin laittaminen YouTube-videoon sen sijaan on ok, koska opiskelija itse klikkaa linkkiä ja katsoo videon. Ja opiskelu on yksityiskäyttöä.

Ja niin, lopulta sitten suosittelisin tietenkin avointen sisältöjen käyttöä. Eli Creative Commons -lisenssillä varustettujen kuvien, tekstien yms. median käyttöä. Koska siinä tekijänoikeuden haltija on luopunut sen verran oikeuksistaan, että mediaa saa käyttää mihin tarkoitukseen haluaakin (paitsi NC-ehdolla varustetut, joissa kaupallinen käyttö on kielletty).

Ja lopulta lopulta suosittelisin Wikikirjastoa paikaksi, johon tuon wikimäisen oppikirjasi kirjoittaisit.
mrahikka sanoi:
Mikä kohta Youtuben Terms of Service sivulla kieltää opetuskäytön? YouTube sallii yksityiskäytön, mutta opetus ei ole yksityiskäyttöä. Opiskelu on, joten opiskelijat saavat YouTubea katsella.
Kyllä minä aion käyttää Youtubevideoita opetuksessani.

En ole lukenut Terms of Use kohtaa. Koska kyseinen sivusto sallii minun käyttävän videoita siten, että minua ei ole pakotettu lukemaan kyseistä sivua niin katson oikeudekseni käyttää videoita opetuksessani. Tai vaikkapa lataamaan niitä omalle koneelleni ja näyttämään niitä sieltä.

Toisaalta esim. Australian Copyright Council on sitä mieltä, että oppitunnilla saa esittää Youtubevideota.
http://www.copyright.org.au/information/cit005/cit073/wp0032

Googlehaku "youtube educational use" tuottaa aika monta sivua, jossa esitetään YouTuben käyttöä opetuksessa, tio kaikki ei liene rikollista? Itse asiassa en löytänyt pikaisella haulla yhtään mainintaa tästä opetuskäytön kiellosta.
Tuhannet kiitokset vastauksista!!! Tämä on ihan mahtavaa. Olen kaikin tavoin tosi aloittelija sosiaalisen median käyttäjänä ja mua edelleen aidosti ällistyttää tämä, että voi saada näin helposti apua!

Huomasin vastauksianne lukiessani, että olin rykäissyt kysymykset aikamoisena rytäkkänä ja muotoillutkin ne aika hassusti. Eli minkäänlainen kopipeistaaminen ei ollut mielessänikään, halusin vaan tarkistaa, että normaalit tieteellisestä kirjoittamisesta tutut lähteiden käyttösysteemit pätevät myös verkossa ja oppikirjoihin tai niihin rinnastettaviin.

Paljon jää vielä pähkäiltävääkin. Esim, juuri mietin, että mitenköhän käytännössä pitäisi tulkita sitä, että esim ideoita ja metodeita saa käyttää. Kiinnostavaa tämä on juuri esim. tehtäviä ja harjoituksia laatiessa.

Ja sitten äikässä joutuu käytännössä paljon pohtimaan myös, että milloin teoskynnys ylittyy. Esim. onko vaikka Galtsusta löytyvä blogimerkintä tyyliin 'Lolleroooooooo' teos? Taitaa olla viisainta suhtautua kaikkiin teoksena.

Ja mediakasvatus on tosiaan oma lukunsa tässä suhteessa. Mediakasvatuksen osalta tuntuu erityisen nurinkuriselta, jos juuri niiden tekstien, jotka on oppilaille läheisimpiä ja tutuimpa, tutkailu avoimesti on kaikkein hankalinta.

Mutta: olen monessa asiassa tosi noviisi, mutta sen olen jo oppinut, että näissä hommissa ei vaan pidä luovuttaa. Niinpä otan Tarmo kiitollisena vastaan kaikki materiaalisi! Ja ihanaa, että voi myös kuunnella!

Ja lopuksi: Kunpa Sosiaalinen media opetuksessa -kirja saisi jatko-osan. Jotain tyyliin "Avoimen verkko-oppimateriaalin tekijän opas". Jossa olis esim. työkaluja, tekijänoikeusasiaa, perusasiaa verkkoviestinnästä (tarkoituksenmukaistahan ei kai ole yritääkään siirtää vanhoja kirjoja uuteen formaattiin) jne. Vink, vink :) Mä ainakin tilaisin kirjan viivana.

Ai niin, pienenä yksityiskohtana noista Youtube-asioista vielä, että olen tänä syksynä alkanut kokeilla Edu2.0 ympäristöä seiskaluokkalaisten kanssa. Siellä kun tekee linkkiä Youtubeen, se editori upottaa videon automaattisesti sivulle, eli en ole varma pystyykö siellä tavallista linkkiä tekemäänkään, ainakaan tällaisilla alkeistaidoilla.
Hei, hyvä kysymys Nina ja hyviä vastauksia kaikille! Itse ajattelin kerätä tärkeimmät vinkit pieneen korttiin ja painattaa niitä lukiolaisille jakoon. Mitähän olisivat ne kaikista keskeisimmät vinkit iskusanoina?

Avointen oppiresurssien tuottamisesta on Wikiopistossa meneillään kurssi, jonka aineistossa on paljon hyvää tietoa.
Otinpa nyt tuon relevantin kohdan YouTuben käyttöehdoista esiin. Siinä kielletään kaupallinen käyttö, mutta erikseen opetuksesta ei sanota juuta eikä jaata. Joten nyt kysymys on siitä, onko opetus kaupallista vai ei. Itse tulkitsisin, että peruskouluopetus on ehdottomasti ei-kaupallista, mutta osakeyhtiömuotoisen ammattikorkeakoulun opetus on jo vähän kinkkisempi juttu. Suomessa sekin on tulkittu ei-kaupalliseksi, joten ehkä samaa voisi tähänkin soveltaa.

Mutta joo, käytännössä näyttää siltä, että tuossa kielto koskee suoraan rahan tekemistä videoilla, mutta esim. mainostaminen videoiden yhteydessä on ok. Itse päätyisin johtopäätökseen, että YouTuben käyttö luennoilla ja isommissakin presentaatioissa on sallittua, kunhan se video ei suoraan johda rahavirran muodostumiseen. Eli perun aiemman väitteeni, joka perustui muualla lukemaani tulkintaan. Saa käyttää.

# You agree not to use the Website, including the YouTube Embeddable Player for any commercial use, without the prior written authorization of YouTube. Prohibited commercial uses include any of the following actions taken without YouTube's express approval:

* sale of access to the Website or its related services (such as the Embeddable Player) on another website;

* use of the Website or its related services (such as the Embeddable Player), for the primary purpose of gaining advertising or subscription revenue;

* the sale of advertising, on the YouTube website or any third-party website, targeted to the content of specific User Submissions or YouTube content;

* and any use of the Website or its related services (such as the Embeddable player) that YouTube finds, in its sole discretion, to use YouTube's resources or User Submissions with the effect of competing with or displacing the market for YouTube, YouTube content, or its User Submissions. (For more information about prohibited commercial uses, see our FAQ.)
Moi taas,

Onpa helpottavaa, että Youtubea saa käyttää! Suunnittelen parhaillaan kauhu-jaksoa ja sitä varten löytyy paljon ällistyttävänkin sopivaa materiaalia.

Ja kiitos Anne Wikiopisto-vinkistä. Olen selvästi kulkenut syksyllä onneni ohi, kun en ole tuolle kurssille ilmoittautunut. Mutta ilahduttavaa on se, että yllättävän paljon voi oppia sivusta seurailemallakin. Ne sen kurssin blogit on tosi kiinnostavaa luettavaa.

Se kortti-ideakin on hyvä! Itselläni on kokonaiskuva vasta sen verran hakusessa, että en osaa ehdottaa mitään tiivistyksiä :-(

Ja vaikka nämä tekijänoikeusasiat on ärsyttävän sekavia, niin onneksi on se creative commons systeemi- ja jo niin paljon todella hyvää avointakin materiaalia.

Se wikikirjasto tuntuu näin aloittelijasta vähän pelottavan juhlalliselta. Ehkä mä ensin harjoittelen vähän pienemmissä puitteissa, noin niin kuin kokeeksi. Olen vasta noin viikko sitten perustanut elämäni ensimmäisen wikin, verkkolehdeksi koulullemme.. Se nyt on ihan alkutekijöissään, mutta hauska nähdä, mitä siitä kehittyy.
Nina Rantapuu sanoi:
Se wikikirjasto tuntuu näin aloittelijasta vähän pelottavan juhlalliselta. Ehkä mä ensin harjoittelen vähän pienemmissä puitteissa, noin niin kuin kokeeksi. Olen vasta noin viikko sitten perustanut elämäni ensimmäisen wikin, verkkolehdeksi koulullemme.. Se nyt on ihan alkutekijöissään, mutta hauska nähdä, mitä siitä kehittyy.

Ei se Wikikirjasto mitenkään juhlallinen paikka ole - siellä on "kirjoja" lähtien polkupyörän huollosta (mikä on ihan hyvä kirja, ei siinä mitään). Ja Wikikirjastossa on se etu, että saat helposti apua kirjoittamiseen. Tai ainakin kommentteja, jos ei nyt suoranaista kirjoitusapua.

Toisena paikkana tulee mieleen LeMill, joka sisältää oppimateriaalia opettajille ja opiskelijoille. Vaikka LeMill ei wikiltä näytä, voi resursseja muokata wikimäisesti. Ja jonkin verran helppokäyttöisempikin on kuin Wikikirjasto.
Eikös meidän nyt kannattaisi kysyä Youtubea ylläpitävältä yhtiöltä sitä, saako niitä videoita käyttää opetuskäytössä vai ei? Saataisiin selkeä vastaus kysymykseen.

Ongelma on nähdäkseni kahtalainen:

1) Miten yhtiö suhtautuu asiaan?
2) Miten tulkitaan tilannetta, jossa käyttäjän (opetuksessa käyttävän opettajan) voi kaikella kohtuudella olettaa tietävän, että video ei voi olla palvelussa luvallisesti?

Linkittää voi ainakin - se on selvä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kukaan ei takaa, että se linkitetty materiaali säilyy paikallaan siinä toisessa palvelussa.

RSS

AVO-hanke

Keskustelufoorumi

Tekijänoikeustietoa verkko-oppimateriaalin tekemisestä 37 vastausta 

Aloittaja: Nina Rantapuu. Viimeisin vastaus jäseneltä Tarmo Toikkanen Helmi 27, 2011.

Ningin yms. käyttöehdot 4 vastausta 

Aloittaja: Anne Rongas. Viimeisin vastaus jäseneltä Timo Räty Helmi 13, 2010.

Omien jälkien poistaminen internetistä ja bit.ly -palvelu? 3 vastausta 

Aloittaja: Leena Seilonen. Viimeisin vastaus jäseneltä Pertti Välimäki Joulu 2, 2009.

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:20

KIIRETTÄ PITÄÄ

Lähettänyt: Inari Gebhard, 24. maaliskuu 2014 kello 10:35

Syksy tuo SeOppi-lehden suomeksi ja englanniksi

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 11. kesäkuu 2013 kello 14:08

Educodelta uusia koulutuspaketteja opettajan arkeen.

Lähettänyt: Jari Nokelainen, 7. marraskuu 2012 kello 13:03

© 2017   Created by Anne Rongas.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot