Vinkkiverkko

Oppimisen ja opettamisen verkkoja

Tietääkö kukaan onko jo olemassa jonkinlaista matematiikan oppimisen ja opettamisen foorumia, jossa voisi esim. jakaa oppimateriaaleja ja ideoita sekä, keskustella matematiikan ongelmista yms.? Toki se onnistuu vaikka täälläkin, mutta ajattelin jotain laajempaa ja jäsennellympää kokonaisuutta, josta tiedot olisivat kätevästi löydettävissä isostakin materiaalimassasta.

Linkkivinkkejä otetaan kiitollisena vastaan. Ja jos ei ole, niin perustetaanko sellainen :-)? 

Katselukerrat: 305

Vastaukset tähän keskusteluun

Itse olen käyttänyt edu 2.0 ympäristöä matematiikan opetuksessa. Se on suljettu koska oppilaatkin haluavat harjoitella ja esittää mielipiteitään tutussa turvallisessa ryhmässä. Suntuubiin olen tehnyt esimerkkinä muutamia niistä elementeistä joita kursseilla käytän. Mukana on itse kehiteltyjä pelejä ja harjoittelupohjia. Näitä voisi kommentoida ja kehitellä vaikka sivujen foorumilla. Osoite on tässä

Tosi kivoja! Siksi olisikin mukavaa saada jonkinlainen foorumi, josta tällaisia voisi löytää aina tarpeen mukaan.

Vinkkiverkon Wikiin näitä näköjään oli alettukin jo kerätä. Kävinkin laittamassa sinne samantien pyynnön wikiin liittymisestä. Tietääkö kukaan onko siellä miten aktiivista porukkaa mukana?

Ja tutuksi tullut havainto tuo suljettu vs. avoin, niin oppilaiden kuin opettajienkin keskuudessa. Itse uskonkin, että molemmille on paikkansa. Opettajien väliseen yhteistyöhön toivoisin edelleen lisää avoimia foorumeja. Tai miksei suljetumpiakin, kunhan itse pääsee mukaan ;-).

Tuskin näitä nyt löytää varsinkaan suomenkielisinä. Kysymys kontra oikea vastaus tyyppisiä on varmaan helppo tehdä erilaisilla valmiilla pohjilla (esim Hot Potatoes, joita ei muuten saa laittaa suljettuun ympäristöön ilman maksua). Jos aletaan kehittelemään ympäristöjä, harjoituksia ja pelejä joissa oppilas joutuu pohtimaan vähän syvällisemmin matematiikkaa, ollaan vähän eri tasolla. Tälläiseen ajatteluun ja kehittelyyn nyt kutsuisin opettajia esim. ylläolevaan osoitteeseen tai minuun yhteyttä ottamalla myös suljettuun EDU 2.0 ympäristöön

Juurikin noin se asianlaita on. Tässä on vielä sellainen haaste, että usein oppilaatkin haluavat mieluummin sellaisia hotpotatoes-tyyppisiä pikkutehtäviä, jotka kertovat vastauksen saman tien. Opettajakin joutuu siis astumaan ulos mukavuusvyöhykkeeltään, kun lähtee teettämään tämän tyyppisiä tehtäviä.

Osallistun työpaikkani (Otavan Opisto) järjestemään täydennyskoulutukseen, jossa olen valinnut omaksi kehittämistehtäväksi jotain matematiikan verkko-opetukseen liittyvää. Alustavia suunnitelmia löytyy täältä. Takana on muutaman vuoden kokemus nettilukiosta lyhyen matematiikan ohjaajana/opettajana. Nyt alkaisi olla aika päättää, miten lähden hommassa etenemään. Saisiko ketä muita aiheesta kiinnostuneita mukaan?


Ari Takala sanoi:

Jos aletaan kehittelemään ympäristöjä, harjoituksia ja pelejä joissa oppilas joutuu pohtimaan vähän syvällisemmin matematiikkaa, ollaan vähän eri tasolla. 

Kysymyshän on juuri tästä että pitää alkaa miettimään asioita aivan uudella tavalla (samaahan me vaaditaan oppilailta) ja se aiheuttaa vastarintaa. Digitaalisen materiaalin teko on paljon vaativampaa. Pitää ajatella myös se seuraava askel (asettua oppilaan asemaan). Kuitenkin tehtävätyypit kysymys-vastaus (laskentoa?), valitse oikea vastausvaihtoehto jne eivät kehitä ja aja oppilasta miettimään matematiikkaa syvällisemmin. Ihminen (opettaja, oppilas,..) turvautuu yleensä aina siihen miten nyt helpommalla pääsee...(eli jos löytää netistä valmista materiaalia). Muuten täältä linkistä ei pääse eteenpäin.

Niinpä, ei me niin kovin erilaisia olla, opettajat ja oppilaat. Samaan ihmisten kastiin taidetaan loppupeleissä kuulua molemmat.. Se olikin oikeastaan opettajanurani ensimmäisiä suuria oivalluksia :).

Linkki ei tosiaan näyttänyt toimivan. Uusi yritys:

http://verkkopeda.ning.com/group/kehittamistehtavat/forum/topics/vi...

Eli tuolla jotain alkuhahmotelmaa siitä, mitä haluaisin lähteä matikanopetuksen saralla kehittelemään. Ja nyt siis uusimpana, ehkä vähän turhankin kunnianhimoisena tavoitteena, olisi lähteä rakentamaan jotain isompaa matematiikan oppimisen ja opettamisen foorumia, jos löytyy muita aiheesta kiinnostuneita.

(Tuo koulutus on OPH:n rahoittamaa ja siitä saa halutessaan todistuksen CV:n jatkoksi..)

Olisitko Ari voinut kertoa käyttäjäkokemuksia tuosta Edu 2.0:sta? Siihen saa ilmeisesti jotkut ilmaiset testitunnaritkin? Olisi mielenkiintoista vähän tutustua minkälaisia mahdollisuuksia se pitää sisällään.

Ja voi muutkin käyttäjät kertoa kokemuksiaan :).


Kati J. sanoi:

Olisitko Ari voinut kertoa käyttäjäkokemuksia tuosta Edu 2.0:sta? Siihen saa ilmeisesti jotkut ilmaiset testitunnaritkin? Olisi mielenkiintoista vähän tutustua minkälaisia mahdollisuuksia se pitää sisällään.

Tuo nauhoitus oli ihan hieno (varsinkin sujuva kirjoittelu ja selostus. Millä tehty, ilmainen?). Varmaan näitä kannattaa tehdä (mitä oppilaat ovat tykänneet?). Itse olen tehnyt nauhoituksia BBFlashBackillä, jolla voi liittää mukaan kuvia, lisätekstejä. Yksi pedagoginen pointti on myös pakolliset pysäytykset ja kysymykset oppilaille (interaktiivisuus).

EDU 2.0 on täysin ilmainen (ei mainoksia) ympäristö. Voit tehdä oman portaalin nettiin. Jos haluat lisätietoa ota yhteyttä etunimi.sukunimi@ulvila.fi

Nuo omat nauhoitukset olen tehnyt ihan vaan piirto-ohjelmalla, käyttäen piirtoalustaa hiiren tilalla. Ja sitten vaan Jingillä nauhoittanut valitun kohdan näytöstä ja puhunut päälle. 

Ohjaan etäopiskelijoita ja he ovat tykänneet tästä syteemistä, tosin vertailukohtana on sähköpostiin kirjoitettu vastaus. Lähinnä nämä ovat kyllä olleet kertakäyttöisiä eli vastaus opiskelijan esittämään kysymykseen. Onneksi ovat nopeita toteuttaa :). Mutta jos haluaisi tehdä mietitympiä juttuja, silloin nuo mainitsemasi keinot olisivat ehdottomasti tutustumisen arvoisia.

Sometussakin oli jotainkeskustelua EDU 2.0:sta. Että täysversio olisi mennyt maksulliseksi. Saako siis oikeudet tuohon teidän ympäristön, jos lähettää sinulle sähköpostia?

Jos lähetät sähköpostia, niin voit liittyä Ulvilan yhteiskoulu portaaliin (jossa ei tosin tällä hetkellä ole muita kuin minun kurssejani) antamallani koodilla. Tällöin voit nähdä vähän niitä mahdollisuuksia. Kokeiluun (=käyttöön) ei varmaan tarvi täysversiota (<2000 oppilasta). Jos mahdollista voin tulla (pientä korvausta vastaan) opastamaan ympäristön käyttöönottoa.

Ok, laitoin sulle mailia. 

Meillä onkin tammikuun pajassa teemana oppimisympäristöt. Ilmeisesti tuohon kohtaan "Yleissivistävän koulutuksen oppimisympäristöt" (to 12.1. klo 15:30-16:00) ei ole vielä tarkempaa sisältöä sovittuna. EDU 2.0 saattaisi hyvinkin istua siihen saumaan. 

RSS

AVO-hanke

Keskustelufoorumi

Matematiikan oppimisen ja opettamisen foorumi? 13 vastausta 

Aloittaja: Kati J.. Viimeisin vastaus jäseneltä Jarmo Tanskanen Maalis 5, 2012.

Netistä saatavia matematiikan työkaluja 9 vastausta 

Aloittaja: Kati J.. Viimeisin vastaus jäseneltä Niina Kesämaa Loka 7, 2011.

Opetuskokeiluja matematiikan saralta 3 vastausta 

Aloittaja: Kati J.. Viimeisin vastaus jäseneltä Pekka Peura Loka 5, 2011.

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:20

KIIRETTÄ PITÄÄ

Lähettänyt: Inari Gebhard, 24. maaliskuu 2014 kello 10:35

Syksy tuo SeOppi-lehden suomeksi ja englanniksi

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 11. kesäkuu 2013 kello 14:08

Educodelta uusia koulutuspaketteja opettajan arkeen.

Lähettänyt: Jari Nokelainen, 7. marraskuu 2012 kello 13:03

© 2017   Created by Anne Rongas.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot