Vinkkiverkko

Oppimisen ja opettamisen verkkoja

Kootaan tähän netistä saatavia työkaluja matematiikan oppimiseen ja opettamiseen.

Katselukerrat: 893

Vastaukset tähän keskusteluun

www.geogebra.org

Kätevä ohjelma kuvaajien piirtämiseen. Ohjelmalla pystyy tekemään paljon muutakin. Onko kenelläkään kokemuksia?
Ihan hyvä ohjelma. Olen käyttänyt sitä, ja noita muitakin kommentissani mainittuja mm. 7. luokan geometrian opetuksessa. Nuo mainitsemani 4 ohjelmaa ovat osaksi hyvin samanlaisia, mutta erojakin on.
Hei Tarvo!

Oletko käyttänyt ohjelmia niin, että olet itse esim. piirtänyt kuvaajia sen avulla vai ovatko oppilaat käyttäneet myös itse ohjelmaa?

Tarvo kirjoitti: Olen käyttänyt sitä, ja noita muitakin kommentissani mainittuja mm. 7. luokan geometrian opetuksessa. Nuo mainitsemani 4 ohjelmaa ovat osaksi hyvin samanlaisia, mutta erojakin on.
Yläkoulun 7.luokan geometrian kurssissa olen käyttänyt mainittuja ohjelmia geometrian peruskäsitteiden opettamiseen, ja ohjelmista löytyy myös peilaukset ja vastaavat. Datatykillä valkoliitutaululle, jolloin on helppo tehdä tussilla täydennyksiä. Nimenomaan tässä perusgeometriassa ohjelmat ovat paikallaan esim. kuvioiden helpon muuntelun takia. Liitutaululla tai piirtoheittimellä ei pysty mitenkään havainnollistamaan yhtä tehokkaasti geometrian perusasioita, ja lisäksi näillä vanhoilla välineillä havainnollistaminen on mm. hitaampaa ja epätarkempaa. Ylempien yläkoululuokkien kanssa ovat oppilaat käyttäneet ohjelmia itsekin, CarMetal ohjelmaa olen kokeillut myös lukiossa.
Olen käyttänyt GeoGebraa jonkin verran lukion kurssien MAA3 (geometria), MAA4 (analyyttinen geometria), MAA7 (derivaatta), MAA8 (eksp. ja log funktio), MAA9 (trigoneometria) MAA10 (integraali) opettamisessa. Näihin on valmiitakin hyviä työkaluja, mutta eniten käytän itse tunnilla suoraan rakentaen niin, että opiskelijatkin näkevät, miten systeemi rakentuu. Esim. sinifunktion kuvaajan muodostumisen havainnollistamiseen en tiedä parempaa välinettä. Linkissä eräs esimerkki blogista analyyttisen geometrian osalta: http://miekka.blogspot.com/2008/05/aurinkoisella-torilla.html
Kun olen rakennellut opiskelijoiden kanssa matematiikkaan sopivaa yhteydenpitoa, ovat ongelmaksi yleensä nousseet nuo matematiikan kaavat, joiden kirjoittaminen opiskelijoilta minulle päin tahtoo olla hyvin takkuista.

Jonkinlaiseksi ratkaisuksi sain linkin netissä olevaan HTML- koodiksi muutavaan kaavaeditoriin. Tällä kaava näkyviin, leikkaa-liimaa systeemillä valmis koodi vaikkapa PedaNetin veräjään ja monimutkaisetkin matematiikan lausekkeet saan aivan oikeana matematiikan tekstinä. Tuon linkin kaavaeditoriin olen sijoitellut oppilaiden saataville samalle PedaNetin sivulle, missä yhteydenpito muutenkin tapahtuu. Varmaan teille jo tuttu, mutta tässäpä vieläkerran tarjolle:

http://www.codecogs.com/components/equationeditor/equationeditor.php
Juuri avattu Wolfram|Alpha rouskuttaa Mathematica-ohjelmistolla tekstikyselyn perusteella numeroita, graafeja tms. Esim:

http://www47.wolframalpha.com/input/?i=life+expectancy+of+women (huomatkaa, että kone täydentää Suomen taustatiedoiksi kun näkee, että kysely tulee Suomesta)

tai:

http://www47.wolframalpha.com/input/?i=x%5E2+sin%28x%29 (vähän matemaattisempi esimerkki)
Kätevä ohjelma. Olen käyttänyt ohjelmaa parisen vuotta. Löytyisiköhän lisää valmiita esimerkkejä.Esimerkkejä olen käyttänyt GeoGebran suomekielisiltä sivuiolta.

Kati J. sanoi:
www.geogebra.org

Kätevä ohjelma kuvaajien piirtämiseen. Ohjelmalla pystyy tekemään paljon muutakin. Onko kenelläkään kokemuksia?
Pekan opetusloki esittelee ajoittain GeoGebran käyttöä havainnollisten kuvien kera.

Timo Ahola sanoi:
Kätevä ohjelma. Olen käyttänyt ohjelmaa parisen vuotta. Löytyisiköhän lisää valmiita esimerkkejä.Esimerkkejä olen käyttänyt GeoGebran suomekielisiltä sivuiolta.

Kati J. sanoi:
www.geogebra.org

RSS

AVO-hanke

Keskustelufoorumi

Matematiikan oppimisen ja opettamisen foorumi? 13 vastausta 

Aloittaja: Kati J.. Viimeisin vastaus jäseneltä Jarmo Tanskanen Maalis 5, 2012.

Netistä saatavia matematiikan työkaluja 9 vastausta 

Aloittaja: Kati J.. Viimeisin vastaus jäseneltä Niina Kesämaa Loka 7, 2011.

Opetuskokeiluja matematiikan saralta 3 vastausta 

Aloittaja: Kati J.. Viimeisin vastaus jäseneltä Pekka Peura Loka 5, 2011.

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:20

KIIRETTÄ PITÄÄ

Lähettänyt: Inari Gebhard, 24. maaliskuu 2014 kello 10:35

Syksy tuo SeOppi-lehden suomeksi ja englanniksi

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 11. kesäkuu 2013 kello 14:08

Educodelta uusia koulutuspaketteja opettajan arkeen.

Lähettänyt: Jari Nokelainen, 7. marraskuu 2012 kello 13:03

© 2017   Created by Anne Rongas.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot