Vinkkiverkko

Oppimisen ja opettamisen verkkoja

Ensimmäinen alan suomalainen kirja saippuaa liukkaammasta aihepiiristä. Viisaasti kirjan tekijät ovatkin rakentaneet nettilaajennuksen kirjalle.

Kirjan virallinen blogi | Kirjan verkkosivut | Kirjan Sometu-ryhmä | Kirjan Diigo-linkkisivusto | Tuija Aallon kirja-arvio | Flosse Posse -blogin tuuletus

Katselukerrat: 604

Vastaukset tähän keskusteluun

Ostin kirjan Educa-messuilta ja jonkin verran olen sitä selaillut. Hyvin paljonhan siinä on näiltä sivuilta tuttuja juttuja, joita on tullut vastaan Sometussa, Jaikussa, Opeblogissa ym. Olen kaivannutkin keskustelua kirjasta, jolloin kirjan avaukset ja esittelyt saavat erilaisia näkökulmia. Näköjään tätä keskustelua käydään parhaillaan kirjan blogissa ;)
Kirja alkaa opiskelun ja opetuksen murroksesta. Kirjoitin eilen opiskelijalle, joka potki eteenpäin verkkoasioita: "On meneillään murrosvaihe, joka tuntuu olevan pitkä kuin nälkävuosi." Ei ole enää kysymys tulevaisuudesta vaan olevaisuudesta.

Kirjan avausluku on kirjoitettu viisaasti. Ei ole tarpeen syyllistää ketään. Muistan, miten vaikeaa vanhoille pankkitoimihenkilöille oli 80-luvulla, kun tietokoneet tulivat. Monet jäivät eläkkeelle. Tein opintojeni työharjoittelua -98 eräässä opintokeskuksessa, jossa dos-ohjelmien kanssa yritettiin puoliksi salaa pärjäillä, se hieno siniseinäinen wp, ennen Windowsin läpimurtoa.

Suomalainen opettaja on hyvin itsenäinen. Se on suuri voima, mutta toisaalta, jos opettaja valitsee asioita oman makunsa mukaan, seuraus voi olla myös tuttuun ja turvalliseen pitäytyminen.
Ihanaa! Täällä ollaan läsnä. Ennen kuin sain kunnolla ensimmäistä merkintää kehiin, paikalla jo tuttavia. Olen yrittänyt opettaa kynän kanssa lukemista omille opiskelijoilleni. Teen sitä itse. Mutta täällä kotona on ikävää, kun kukaan ei tajua, mitä selitän, kun innostun oman alani kirjojen kanssa.

@Jukka Manninen, hyvä huomio, että kirjan blogissa on keskustelua. Vaikka seuraan blogimerkintöjä, en tajunnut, että siellä myös keskustellaan. Noloa, mutta tyypillistä sosiaaliselle medialle. Laitanpa blogin syötteet virtailemaan tänne lukupiiriin.

Lukupiiri on kysymyksiä ja selityksiä. Kynän kanssa, virtuaalisesti ja yhteisesti. Sivunumeroihin voi viitata, laise kerrallaan voi selättää teosta ja sanaan saa takertua.
Hauska sattuma, tilasin juuri eilen - viimein - tämän kirjan käsikassaraksi koulutuksiin ym. Kunhan saan kirjan käsiini osallistun lukupiiriin. Olen seurannut kirjan verkkolaajennusta ja Diigo-linkkejä, katsonut Educa-videon jne. Tarmon Diigo-linkit kommenteineen ovat arvokasta seurattavaa!
Mainiota Anu! Täällähän voidaan tuottaa vaikka powerpoint-tiivistelmiä käyttöön meille, jotka opastamme muita aihepiiriin.
Hei vaan,

Minullakin kirja on ostettuna ja olen sitä selaillut kuten Jukkakin kertoo tehneensä. Mukava idea tämä Vinkkiverkon lukupiirin perustaminen. Mukana ollaan!
Kiitos kutsusta lukupiiriin! Itse olen selannut kirjaa nyt lähinnä saadakseni edes jonkinlaisen yleiskäsityksen, mitä kaikkia opetukseen soveltuvia ohjelmia on olemassa ja miten niitä kannattaa käyttää. Tässä suhteessa kirja on tosi mainio ja on säästänyt kymmeniä, jos ei satoja tunteja aikaa, kun ei ole itse tarvinnut tarpoa netissä ja perehtyä jokaiseen ohjelmaan erikseen.
Opettamisen ja oppimisen murrokseen koetan parhaani mukaan perehtyä, mutta 70-luvulla syntyneenäkin huomaan, miten tiukassa ne omat oppimiskäsitykset ovat. Uudet oppimiskäsitykset täyttävät pään poukkoilevilla ja keskenään ristiriitaisilla ajatuksilla, kun yritän sovittaa vanhaa ja uutta yhteen. Mielenkiintoista saada lukea, millaisia ajatuksia kirja herättää muissa!
Tervetuloa mukaan Ritva ja Henriikka! Ja kaikki, jotka liittyvät joukkoon. Lukupiirin idea on siinä, että eri ihmiset saavat irti samasta tekstistä eri asioita. Tänne voi kirjoittaa herääviä kysymyksiä ja vastauksia toisten esittämiin kysymyksiin. Samoin voi nostaa esiin lauseita tai referoida kappaleita ja kertoa, mitä ajatuksia tai kokemuksia ne herättivät.
No täällähän se keskustelu sitten käynnistyi! Kiva kuulla, että kirjanmerkit, blogi ja itse kirjakin ovat osoittautuneet hyödyllisiksi, tulee uutta motivaatiota jatkaa niiden ylläpitoa ahkerasti.

Tämä taas osoittaa, että sosiaalisessa mediassa vuori on tuotava Mooseksen luo. Perustin keskustelualut Sometu-verkostossa kirjan omaan ryhmään kommenttien ja arvioiden jakamiseksi (ja Anne itse asiassa sen "lukukokemukset"-keskustelun aloitti), mutta eipä sinne moni ole löytänyt. Täällä Vinkkiverkossa taitaa olla paremmin säpinää ainakin tällä hetkellä, tai Anne nyt muuten vaan saa ihmiset liikkelle.

Mutta seurailen mielenkiinnolla kommentteja (jotka toki linkittyivät jo kirjan sivustolle) ja pyrin osallistumaan keskusteluun omalta osaltani.

Ja tässä voisin vielä rohkaista ihmisiä keräämään löytämiään hyviä linkkejä Diigoon, kirjan omaan ryhmään. Näin linkit näkyvät muillekin kirjan sivustoilla ja tulevat viikoittain blogiin. Jos ei Diigo-tunnusta jaksa perustaa, voi ainakin tagata linkkinsä deliciousissa tagilla "sosmedop" niin minä löydän ne.
Joo, lukupiiri on yksi Vinkkiverkon toiminnallisuus ja tämä kirja osui juuri oivallisesti ensimmäisenä makupalana, hyödylisenä sellaisena. Yleisö voi jatkossa ehdottaa seuraavia kirjoja, mutta aloitetaan nyt tässä kevättalvella tällä.

Tuo Delicious-tägi oli vilahtanut minulta ohi, hyvä kun mainitsit. Diigoon pitäisi erikseen kirjautua ja se on jäänyt, jotenkin deli on muodostunut rutiiniksi, täppä joka koneen selaimelle, jopa töissä sen sai asennettua.

Ja siis aivan mahtava tilaisuus, kun kirjoittaja itse on mukana lukupiirissä!
Ja lukupiiriissä pyörin minäkin mielellelläni mukana. Tervehdys vain kaikille vanhoille tutuille ja uusillekin. Tässä kun uuden vuoden alkaessa alkoi uusi työ, jossa sosiaalinen media ja sen mahdollisuuden tulevat olemaan kiinnostukseni keskiössä, on tämä kirja toiminut minulle oivallisena johdantona ja innoittajanakin asiaan. Uskon, että tälle kirjalle on juuri nyt hyvä "tilaus". Vaikka asiat löytyvät netistä, osalle kirja on vielä mukavampi tai "tutumpi" tapa perehtyä tähän uuteen maailmaan. Pidän myös siitä, että opetuskäytön näkökulma kulkee koko ajan mukana.
Kiitos lukupiirikutsusta! Tilasin kirjan KirjaVälityksen kautta neljä viikkoa sitten ja olen sen lukemisen innoittamana rohkaistunut käyttämään web 2.0-työvälineitä ja liittymään some-verkostoihin. Aluksi tutkien ja seuraillen mitä muut kirjoittavat ja kertovat ja nyt itsekin osallistuen. Kirja on innostava ja johdattaa askel askeleelta niidenkin palvelujen äärelle, joihin aikaisemmin ei ole tohtinut tarttua. 11-v.poikani on jakanut kiinnostukseni - pilke silmäkulmassa - kehittämällä minulle uutta sanastoa: somettaa, sometus, sometin, sometoida, somettaja, someilla, jne. Lukemisen ja oivaltamisen iloa kannesta kanteen:D

Anne Rongas sanoi:
Tervetuloa mukaan Ritva ja Henriikka! Ja kaikki, jotka liittyvät joukkoon. Lukupiirin idea on siinä, että eri ihmiset saavat irti samasta tekstistä eri asioita. Tänne voi kirjoittaa herääviä kysymyksiä ja vastauksia toisten esittämiin kysymyksiin. Samoin voi nostaa esiin lauseita tai referoida kappaleita ja kertoa, mitä ajatuksia tai kokemuksia ne herättivät.

RSS

© 2017   Created by Anne Rongas.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot