Vinkkiverkko

Oppimisen ja opettamisen verkkoja

Laittakaahan kokeneemmat hyviä vinkkejä ja käytännön sovelluksia meidän aloittelijoiden iloksi. Niin ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen :-) Monet erityispedagogiikan toimintatavat toimivat varmasti hyvin myös "normaalien" opetuksessa.

Katselukerrat: 127

Vastaukset tähän keskusteluun

Kyllä varmaan, kaikki käy (joskus) kaikkeen, vaikkei aina ihan kaikille tietenkään!

Yksi tapa on käyttäytyä erityisoppilaan suhteen hiukan lapsellisesti, eli esim. antaa 5-luokkalaiselle ekaluokkalaisen tapaan hänen suorittamistaan tehtävistä vihkoon leimoja, ja 7 leimasta tulee sitten yksi tarra.

Samainen 5-luokkalaiseni tekee myös lukualueen 0-5 yhteen- ja vähennyslaskuja netissä (JKL yliopiston Ekapeli matikka), kun niistä saa virtuaalisia tarroja...

Vastaavaa vaan kehiin niin paljon kuin sielu sietää. Minun sieluni sietää aika huonosti, kun olen paremmin tottunut 15 - 55-vuotiaisiin opiskelijoihin. Opiskelen tässä itse myös kärsivällisyyttä.
Palkitseminen on siis edelleen varsin tehokas motivaattori. Eikä sen palkinnon tarvitse olla kummoinen, huomioiminen lienee pääasia. Esim. tarrojen avulla huomioiminen varmaankin jotenkin konkretisoituu.
...jos tarrat alkaa jossain vaiheessa menettää viehätystään, voisi varmaan kehitellä jonkin sosiaalisen palkinnon oheen..? Tarkoitan:Pyramidi-idealla: Kolmella tarralla saa kirjastokäynnin tai muun erityisen motivoivan jutun...;)
Heippa vaan. Ehkä olen tuo kokeneempi, yli 20 v erityispedagogiikkaa takana. Ensimmäinen vinkkini on tässä: tee suppeita, konkreettisia kysymyksiä! Ihan niille oppilaille kuin tällaisille nettipalstoille. Tuo pyyntö hyvistä vinkeistä on hieman laaja, yksilöisitkö tarkemmin: mistä oppiaineesta, mikä luokka- tai taitotaso? Vai haluatko vinkkiä jonkin tietynlaisen oppilaan kohtaamisesta?

Oma kokemukseni ja ymmärrykseni palaa aina samaan: kaiken opetuksen lähtökohta on vuorovaikutus. Luo ja käytä niitä, jotka sinulla ja oppilaallasi toimivat parhaiten. Joten se pyörä on todellakin keksittävä uudelleen joka kerta! Erityisopetus ei ole kokoelma kikkakolmosia vaan todellista kohtaamista oppilaan ja opettajan välillä, joka onnistuakseen voi vaatia syvällistä paneutumista juuri sen oppilaan tilanteeseen.
Juuri näin! Helposti lipsahdetaan vain "temppulogiaan". Kohtaaminen unohtuu.
Leena Mäkinen sanoi:
Oma kokemukseni ja ymmärrykseni palaa aina samaan: kaiken opetuksen lähtökohta on vuorovaikutus. Luo ja käytä niitä, jotka sinulla ja oppilaallasi toimivat parhaiten. Joten se pyörä on todellakin keksittävä uudelleen joka kerta! Erityisopetus ei ole kokoelma kikkakolmosia vaan todellista kohtaamista oppilaan ja opettajan välillä, joka onnistuakseen voi vaatia syvällistä paneutumista juuri sen oppilaan tilanteeseen.

Marjaana pohdiskelee 5 kk kokemuksen perusteella:
Luulisin, että olen juuri tuon neuvon ansiosta onnistunut erityisoppilastani kaitsemaan ja jopa pikkuhiukkasen "opettamaankin". Eli suuret kiitokset siitä!

Toisaalta olen kovasti iloinen, että oppilaani viihtyy kanssani ja identifioituu mun omaksi luokkalaisekseni, mutta kyllä olisin vielä iloisempi, jos onnistuisin tekemään itseni tarpeettomaksi, ja kuka vain opettaja kävisi samaan tehtävään!

RSS

AVO-hanke

Keskustelufoorumi

Mediakasvatus erityisopetuksessa

Aloittaja: anttonen7 Helmi 10, 2012.

Ajatuksia inkluusiosta 6 vastausta 

Aloittaja: Kati J.. Viimeisin vastaus jäseneltä Ulla O Touko 1, 2010.

Erityismetodeja 6 vastausta 

Aloittaja: Kati J.. Viimeisin vastaus jäseneltä Marjaana Oittinen e. Reuhkala Tammi 20, 2009.

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:20

KIIRETTÄ PITÄÄ

Lähettänyt: Inari Gebhard, 24. maaliskuu 2014 kello 10:35

Syksy tuo SeOppi-lehden suomeksi ja englanniksi

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 11. kesäkuu 2013 kello 14:08

Educodelta uusia koulutuspaketteja opettajan arkeen.

Lähettänyt: Jari Nokelainen, 7. marraskuu 2012 kello 13:03

© 2017   Created by Anne Rongas.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot