Vinkkiverkko

Oppimisen ja opettamisen verkkoja

Mulla on pitkän tähtäimen unelma - haluaisin alkaa tehdä äikän verkkomateriaalia, ikään kuin omaa äikän "oppikirjaa". Alustava ajatus olisi, että tekisin sen esim. wikinä ja se täydentyisi vähitellen. Ajatus olisi myös laittaa se avoimeen verkkoon vapaasti käytettäväksi. Se sisältäisi perinteisen oppikirjan tapaan "teoriaa", esimerkkejä ja tehtäviä, mutta myös vaikkapa ohjeita ja apua sosiaalisen median välineiden käyttöön äikän opinnoissa

Ensin pitäisi kuitenkin perehtyä riittävän kunnolla tekijänoikeusasioihin, jotka näyttävätkin olevan aikamoinen suo. Pulmana on esimerkiksi, miten sitaattioikeutta pitäisi tulkita. Kaikissa lähteissä yleensä puhutaan sitaattioikeudesta tieteellisten teksien yhteydessä, tarkoittaako se sitä, että sitaattioikeus koskee vain niitä? Jos sitaattioikeus koskee myös oppimateriaaleja, miten sitä niiden tapauksessa tulkitaan?

Miten olemassaolevia äikän oppikirjoja voi käyttää lähteenä, vai voiko niitä käyttää ollenkaan? Entä muut esim. tieteelliset lähteet? Entä olemassa olevat verkkoresurssit?

Ja millaisia harjoituksia voi tehdä? Tarkoitan sitä, että äikän tehtäväthän ovat usein sellaisia, että ensin luetaan joku teksti, sitten sitä analysoidaan ja lopuksi ajatusten pohjalta tehdään jonkinlainen tuotos. Millaisia tekstejä voi käyttää materiaalina? Eli esimerkiksi, voinko ottaa esimerkiksi verkosta löytyvän mainoksen ja tehdä siitä tehtävän? Tai Youtubesta löytyvän videon? Tai mitä ikinä vastaan nyt tuleekaan.

Entä jos teen esimerkin oppilaille, esim. että näin vaikkapa tätä ja tätä sivustoa voi tarkastella lähdekriittisesti. Niin mitä siinä pitää ottaa huomioon?

Osaisko joku neuvoa tai vinkata, mistä vastauksia em kysymyksiin voisi metsästää?

Yst. terv. Nina

Katselukerrat: 505

Vastaukset tähän keskusteluun

Minusta on turha suhtautua neuroottisesti isojen firmojen tekijänoikeus/sääntöihin. YouTubesta poistetaan pyynnöstä sellainen materiaali, minkä tekijän oikeuksien haltija ilmoittaa hänen omakseen ja haluaa sen poistaa.
Samalla logiikalla Youtube varmaankin tulee kertomaan sinulle, josko olet heidän mielestään rikkonut heidän oikeuksiaan tunnillasi tai julkaisemallasi opetussivustolla.

Koko Internet perustuu tiedon vapaaseen ulkuun. Jos alamme tiukasti pelottelemaan opettajia tekijänoikeuksilla, niin he julkaisevat omia tuotoksiaan vielä vähemmän.

Minun mielestäni tekijänoikeudet eivät ole kopastuskivi, ehkä käpy polulla tai hirvivaaramerkki moottoritiellä :o)

Mitä jos Google kieltäisi ohjelmistonsa käytön opetuksessa. Miksi minun pitäisi noudattaa tuota kieltoa?

MR

Elias Aarnio sanoi:
Eikös meidän nyt kannattaisi kysyä Youtubea ylläpitävältä yhtiöltä sitä, saako niitä videoita käyttää opetuskäytössä vai ei? Saataisiin selkeä vastaus kysymykseen.
Laitetaanpa tähän vielä äsken tekemäni Prezi-esitys avoimen lisenssin valinnasta omia teoksia julkaistaessa. Pitäisi ehkä tehdä toinen vastaava muiden tekemien teosten hyödyntämisestä...
Tuo Prezi-esitys oli hyvä sisällöltään. MInua silti vaivaa seuraava kysymys.

Jos minä julkaisen sivuillani esim. sivun Newtonin laeista, niin miksi siihen pitäisi liittää mitään lisenssiä? Onhan tekijänoikeus silti minulla.

MR
Tekijänoikeus on sinulla joka tapauksessa. Kyse on vain siitä, että jos haluat teoksesi leviävän muidenkin toimesta, että sitä mahdollisesti jopa joku toinen opettaja käyttäisi omassa opetuksessaan, niin sen estää tekijänoikeuslaki, koska kopion tekemisoikeus sekä yleisölle esittämisoikeus ovat vain sinulla. Jos sinua ei häiritse se, että joku muu esim. opetuksessa käyttäisi tekemääsi teosta, tai se jopa olisi toivottavaa, niin avoin lisenssi mahdollistaa tämän.

mrahikka sanoi:
Tuo Prezi-esitys oli hyvä sisällöltään. MInua silti vaivaa seuraava kysymys.

Jos minä julkaisen sivuillani esim. sivun Newtonin laeista, niin miksi siihen pitäisi liittää mitään lisenssiä? Onhan tekijänoikeus silti minulla.

MR
mrahikka sanoi:
Minusta on turha suhtautua neuroottisesti isojen firmojen tekijänoikeus/sääntöihin. YouTubesta poistetaan pyynnöstä sellainen materiaali, minkä tekijän oikeuksien haltija ilmoittaa hänen omakseen ja haluaa sen poistaa.
Niin - entä sitten? Opetuksessa ei silti saa Suomessa käyttää kuin sellaisia sisältöjä, jotka on erikseen sallittu. Järjetöntä - olen samaa mieltä. Tämän siitä saa kun kansa äänestää niin kuin äänestää ;-) Tämä katsokaas on Opetusministeriöstä kiinni...

"Samalla logiikalla Youtube varmaankin tulee kertomaan sinulle, josko olet heidän mielestään rikkonut heidän oikeuksiaan tunnillasi tai julkaisemallasi opetussivustolla."

Silloin on jo liian myöhäistä sen suhteen, että lasku usein tuollaisessa tapauksessa lankeaa jo maksettavaksi.

Koko Internet perustuu tiedon vapaaseen ulkuun. Jos alamme tiukasti pelottelemaan opettajia tekijänoikeuksilla, niin he julkaisevat omia tuotoksiaan vielä vähemmän.

Huonoilla tekijänoikeuslaeilla tulee ja kannattaakin pelotella. Meillä on vaihtoehtona copyleft-ajattelu, joka ratkaisee ongelmamme. Ajatus vain pitää saada levitettyä opettajille. http://fi.wikipedia.org/wiki/Copyleft

Kuten Tarmo tuolla myöhemmin vastasikin, lisenssi (=sopimus) vaaditaan siksi, että käyttäjälle annetaan oikeuksia, jotka lain mukaan kuuluvat tekijälle.

"Mitä jos Google kieltäisi ohjelmistonsa käytön opetuksessa. Miksi minun pitäisi noudattaa tuota kieltoa?"

Mitä Googlen ohjelmaa tarkkaan ottaen tarkoitat? Hakupalvelua, Google Wavea, Goople Mapsia, Androidia...? Ydinpointti: jos hyväksyt käyttöehdot, niitä tulee noudattaa.
Pahoittelen - tuon väliin vastaamisen syntaksi on harvinaisen hankala. En ollut tarpeeksi tarkka tagien kanssa.
Kiitos Tarmo,
tuo oli hyvä tiivistys siitä miksi asiaan kannattaa kiinnittää huomiota. Minä olen jakanut omia tuotoksiani samalla logiikalla kuin moni muukin. Käytän muiden tuotoksia ja jaan omiani "vapaasti".
Jos löydän Internetistä opetuksesani toimivan sivun, niin käytän sitä ja en käytä aikaa copyright/leftin pohdiskeluun.
Mutta jos jokin video (esim. Powers of Ten) on julki YouTubessa, niin näytän sen ja oletan, että YouTube (jakelija) vastaa materiaalin laillisuudesta. Tai jos löydän saman videon Cernin opettukseen tarkoitetusta arkistosta, niin käytän sitä myös, luotan, että Cern tietää mikä on oikein ja väärin.

En varetas opetukseeni materiaalia Pirate Baysta.

MR

Tarmo Toikkanen sanoi:
Tekijänoikeus on sinulla joka tapauksessa. Kyse on vain siitä, että jos haluat teoksesi leviävän muidenkin toimesta, että sitä mahdollisesti jopa joku toinen opettaja käyttäisi omassa opetuksessaan, niin sen estää tekijänoikeuslaki, koska kopion tekemisoikeus sekä yleisölle esittämisoikeus ovat vain sinulla. Jos sinua ei häiritse se, että joku muu esim. opetuksessa käyttäisi tekemääsi teosta, tai se jopa olisi toivottavaa, niin avoin lisenssi mahdollistaa tämän.
Minä tarkoitin Youtubea, jonka käsittääkseni Google omistaa.

Minua kiinostaisi tietää onko tuo Opetusministeriön (vai mistä se alunperin on tullut) tulkinta lakiin perustuva ja onko sitä koeteltu oikeuslaitoksessa.

MR

Elias Aarnio sanoi:
mrahikka sanoi:
Niin - entä sitten? Opetuksessa ei silti saa Suomessa käyttää kuin sellaisia sisältöjä, jotka on erikseen sallittu. Järjetöntä - olen samaa mieltä. Tämän siitä saa kun kansa äänestää niin kuin äänestää ;-) Tämä katsokaas on Opetusministeriöstä kiinni...

"Samalla logiikalla Youtube varmaankin tulee kertomaan sinulle, josko olet heidän mielestään rikkonut heidän oikeuksiaan tunnillasi tai julkaisemallasi opetussivustolla."

Silloin on jo liian myöhäistä sen suhteen, että lasku usein tuollaisessa tapauksessa lankeaa jo maksettavaksi.

Huonoilla tekijänoikeuslaeilla tulee ja kannattaakin pelotella. Meillä on vaihtoehtona copyleft-ajattelu, joka ratkaisee ongelmamme. Ajatus vain pitää saada levitettyä opettajille. http://fi.wikipedia.org/wiki/Copyleft

Kuten Tarmo tuolla myöhemmin vastasikin, lisenssi (=sopimus) vaaditaan siksi, että käyttäjälle annetaan oikeuksia, jotka lain mukaan kuuluvat tekijälle.

"Mitä jos Google kieltäisi ohjelmistonsa käytön opetuksessa. Miksi minun pitäisi noudattaa tuota kieltoa?"

Mitä Googlen ohjelmaa tarkkaan ottaen tarkoitat? Hakupalvelua, Google Wavea, Goople Mapsia, Androidia...? Ydinpointti: jos hyväksyt käyttöehdot, niitä tulee noudattaa.
Tekijänoikeuslaki on itse asiassa aika selkeä lähtökohtaisesti: Teosta ei saa käyttää julkisesti ilman tekijänsä lupaa.

Se, että tekijä on laittanut videon YouTubeen tarkoittaa, että sitä saa ainakin katsella itse vapaasti, mutta käytännössä vain yksityiskäytössä. Ja opetus ei ole yksityiskäyttöä. Periaatteessa siis opetuksessa ei saa mitään muiden teoksia käyttää ilman erikseen hankittua lupaa. Paitsi että laissa on pykälä, jossa sanotaan, että opetuskäyttöön (ei-kaupalliseen opetukseen) on erikseen OPH:n ja tekijänoikeusjärjestöjen välillä neuvoteltu sopimus, joka antaa opettajille erityisoikeuksia. Tässä sopparissa on esim. nämä valokopiointioikeudet ja myös oikeudet periaatteessa mitä tahansa julkaistuja teoksia näyttää opetuksessa.

Ongelma vain on, että soppari koskee vain luokkaopetusta, eikä verkko-opetusta. Eikä ymmärtääkseni myöskään ulkomailla julkaistuja sisältöjä.

Olen sitä sopparia yrittänyt pariin kertaan metsästää, mutten ole löytänyt. Jos joku tietää, mistä se löytyy, olisin tiedosta kiitollinen.

mrahikka sanoi:

Minua kiinostaisi tietää onko tuo Opetusministeriön (vai mistä se alunperin on tullut) tulkinta lakiin perustuva ja onko sitä koeteltu oikeuslaitoksessa.

Tuo siis tarkoittaa, että minä en saisi käyttää suurinta osaa Internetissä olevasta materiaalista opetuksessani. Voiko edes Googlehakua käyttää? En löydä sen etusivulta tietoa, että sitä saa käyttää julkisesti.

Jos laki tai sen tulkinta on hölmö, niin silloin lakia tai sen tulkintaa ei tarvinne noudattaa. (Hui tuohan alkaa lähestyä anarkiaa, ehkä sitäkin ja kansalaistottelemuuttakin pitäisi alkaa opettaa koulussa)
Onkohan muuten esim. Window käyttöjärjestelmän käyttöehdoissa kohtaa, jossa mainitaan, että sitä saa esittää opetuksessa.

MR

Tarmo Toikkanen sanoi:
Tekijänoikeuslaki on itse asiassa aika selkeä lähtökohtaisesti: Teosta ei saa käyttää julkisesti ilman tekijänsä lupaa.

Se, että tekijä on laittanut videon YouTubeen tarkoittaa, että sitä saa ainakin katsella itse vapaasti, mutta käytännössä vain yksityiskäytössä. Ja opetus ei ole yksityiskäyttöä. Periaatteessa siis opetuksessa ei saa mitään muiden teoksia käyttää ilman erikseen hankittua lupaa. Paitsi että laissa on pykälä, jossa sanotaan, että opetuskäyttöön (ei-kaupalliseen opetukseen) on erikseen OPH:n ja tekijänoikeusjärjestöjen välillä neuvoteltu sopimus, joka antaa opettajille erityisoikeuksia. Tässä sopparissa on esim. nämä valokopiointioikeudet ja myös oikeudet periaatteessa mitä tahansa julkaistuja teoksia näyttää opetuksessa.

Ongelma vain on, että soppari koskee vain luokkaopetusta, eikä verkko-opetusta. Eikä ymmärtääkseni myöskään ulkomailla julkaistuja sisältöjä.

Olen sitä sopparia yrittänyt pariin kertaan metsästää, mutten ole löytänyt. Jos joku tietää, mistä se löytyy, olisin tiedosta kiitollinen.

mrahikka sanoi:

Nina Rantapuu sanoi:
Ja lopuksi: Kunpa Sosiaalinen media opetuksessa -kirja saisi jatko-osan. Jotain tyyliin "Avoimen verkko-oppimateriaalin tekijän opas". Jossa olis esim. työkaluja, tekijänoikeusasiaa, perusasiaa verkkoviestinnästä (tarkoituksenmukaistahan ei kai ole yritääkään siirtää vanhoja kirjoja uuteen formaattiin) jne. Vink, vink :) Mä ainakin tilaisin kirjan viivana.

Hei! 11 kuukautta myöhemmin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Kirjan työnimi oli mainitsemasi "Avoimen verkko-oppimateriaalin tekijän opas", mutta lopulliseksi nimeksi tuli "Opettajan tekijänoikeusopas". Kirja ilmestyy tammikuussa 2011 ja kertoo tekijänoikeuksista, hyödyntäjien oikeuksista, opettajien erityisoikeuksista, yksityisyydensuojasta, verkkopalveluista ja verkkosisällöistä sekä tietenkin avoimista sisällöistä. Lisätietoja kirjan omilta sivuilta tai kirjan Facebook-sivuilta.
Opettajan tekijänoikeusopas on nyt tullut painosta ja sitä saa useimmista kirjakaupoista, sekä verkosta.

RSS

AVO-hanke

Keskustelufoorumi

Tekijänoikeustietoa verkko-oppimateriaalin tekemisestä 37 vastausta 

Aloittaja: Nina Rantapuu. Viimeisin vastaus jäseneltä Tarmo Toikkanen Helmi 27, 2011.

Ningin yms. käyttöehdot 4 vastausta 

Aloittaja: Anne Rongas. Viimeisin vastaus jäseneltä Timo Räty Helmi 13, 2010.

Omien jälkien poistaminen internetistä ja bit.ly -palvelu? 3 vastausta 

Aloittaja: Leena Seilonen. Viimeisin vastaus jäseneltä Pertti Välimäki Joulu 2, 2009.

Blogiartikkelit

KIIRETTÄ PITÄÄ

Lähettänyt: Inari Gebhard, 24. maaliskuu 2014 kello 10:35

Syksy tuo SeOppi-lehden suomeksi ja englanniksi

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 11. kesäkuu 2013 kello 14:08

Educodelta uusia koulutuspaketteja opettajan arkeen.

Lähettänyt: Jari Nokelainen, 7. marraskuu 2012 kello 13:03

Vinkkiverkkotiedote 21.9.2011 - Vinkkiverkko wiki

Lähettänyt: Pauliina Mäkelä, 21. syyskuu 2011 kello 15:36

© 2014   Created by Anne Rongas.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot