Helmipuut - Pearltrees
Hei!Pearltreen- sovelluksen hyvä puoli on visuaalisuus ja se, että kurssin sisäinen logiikka…Näytä lisää
Oppimisen ja opettamisen verkkoja
Tagit:
Permalink Vastannut mrahikka 2. joulukuu 2009 10:07 Eikös meidän nyt kannattaisi kysyä Youtubea ylläpitävältä yhtiöltä sitä, saako niitä videoita käyttää opetuskäytössä vai ei? Saataisiin selkeä vastaus kysymykseen.
Permalink Vastannut Tarmo Toikkanen 5. joulukuu 2009 15:51
Permalink Vastannut mrahikka 5. joulukuu 2009 17:07
Permalink Vastannut Tarmo Toikkanen 5. joulukuu 2009 17:49 Tuo Prezi-esitys oli hyvä sisällöltään. MInua silti vaivaa seuraava kysymys.
Jos minä julkaisen sivuillani esim. sivun Newtonin laeista, niin miksi siihen pitäisi liittää mitään lisenssiä? Onhan tekijänoikeus silti minulla.
MR
Permalink Vastannut Elias Aarnio 5. joulukuu 2009 20:39 Minusta on turha suhtautua neuroottisesti isojen firmojen tekijänoikeus/sääntöihin. YouTubesta poistetaan pyynnöstä sellainen materiaali, minkä tekijän oikeuksien haltija ilmoittaa hänen omakseen ja haluaa sen poistaa.
Niin - entä sitten? Opetuksessa ei silti saa Suomessa käyttää kuin sellaisia sisältöjä, jotka on erikseen sallittu. Järjetöntä - olen samaa mieltä. Tämän siitä saa kun kansa äänestää niin kuin äänestää ;-) Tämä katsokaas on Opetusministeriöstä kiinni...
"Samalla logiikalla Youtube varmaankin tulee kertomaan sinulle, josko olet heidän mielestään rikkonut heidän oikeuksiaan tunnillasi tai julkaisemallasi opetussivustolla."
Silloin on jo liian myöhäistä sen suhteen, että lasku usein tuollaisessa tapauksessa lankeaa jo maksettavaksi.
Koko Internet perustuu tiedon vapaaseen ulkuun. Jos alamme tiukasti pelottelemaan opettajia tekijänoikeuksilla, niin he julkaisevat omia tuotoksiaan vielä vähemmän.
Huonoilla tekijänoikeuslaeilla tulee ja kannattaakin pelotella. Meillä on vaihtoehtona copyleft-ajattelu, joka ratkaisee ongelmamme. Ajatus vain pitää saada levitettyä opettajille. http://fi.wikipedia.org/wiki/Copyleft
Kuten Tarmo tuolla myöhemmin vastasikin, lisenssi (=sopimus) vaaditaan siksi, että käyttäjälle annetaan oikeuksia, jotka lain mukaan kuuluvat tekijälle.
"Mitä jos Google kieltäisi ohjelmistonsa käytön opetuksessa. Miksi minun pitäisi noudattaa tuota kieltoa?"
Mitä Googlen ohjelmaa tarkkaan ottaen tarkoitat? Hakupalvelua, Google Wavea, Goople Mapsia, Androidia...? Ydinpointti: jos hyväksyt käyttöehdot, niitä tulee noudattaa.
Permalink Vastannut Elias Aarnio 5. joulukuu 2009 20:42
Permalink Vastannut mrahikka 5. joulukuu 2009 21:04 Tekijänoikeus on sinulla joka tapauksessa. Kyse on vain siitä, että jos haluat teoksesi leviävän muidenkin toimesta, että sitä mahdollisesti jopa joku toinen opettaja käyttäisi omassa opetuksessaan, niin sen estää tekijänoikeuslaki, koska kopion tekemisoikeus sekä yleisölle esittämisoikeus ovat vain sinulla. Jos sinua ei häiritse se, että joku muu esim. opetuksessa käyttäisi tekemääsi teosta, tai se jopa olisi toivottavaa, niin avoin lisenssi mahdollistaa tämän.
Permalink Vastannut mrahikka 5. joulukuu 2009 21:12 mrahikka sanoi:Minusta on turha suhtautua neuroottisesti isojen firmojen tekijänoikeus/sääntöihin. YouTubesta poistetaan pyynnöstä sellainen materiaali, minkä tekijän oikeuksien haltija ilmoittaa hänen omakseen ja haluaa sen poistaa.
Niin - entä sitten? Opetuksessa ei silti saa Suomessa käyttää kuin sellaisia sisältöjä, jotka on erikseen sallittu. Järjetöntä - olen samaa mieltä. Tämän siitä saa kun kansa äänestää niin kuin äänestää ;-) Tämä katsokaas on Opetusministeriöstä kiinni...
"Samalla logiikalla Youtube varmaankin tulee kertomaan sinulle, josko olet heidän mielestään rikkonut heidän oikeuksiaan tunnillasi tai julkaisemallasi opetussivustolla."
Silloin on jo liian myöhäistä sen suhteen, että lasku usein tuollaisessa tapauksessa lankeaa jo maksettavaksi.
Koko Internet perustuu tiedon vapaaseen ulkuun. Jos alamme tiukasti pelottelemaan opettajia tekijänoikeuksilla, niin he julkaisevat omia tuotoksiaan vielä vähemmän.
Huonoilla tekijänoikeuslaeilla tulee ja kannattaakin pelotella. Meillä on vaihtoehtona copyleft-ajattelu, joka ratkaisee ongelmamme. Ajatus vain pitää saada levitettyä opettajille. http://fi.wikipedia.org/wiki/Copyleft
Kuten Tarmo tuolla myöhemmin vastasikin, lisenssi (=sopimus) vaaditaan siksi, että käyttäjälle annetaan oikeuksia, jotka lain mukaan kuuluvat tekijälle.
"Mitä jos Google kieltäisi ohjelmistonsa käytön opetuksessa. Miksi minun pitäisi noudattaa tuota kieltoa?"
Mitä Googlen ohjelmaa tarkkaan ottaen tarkoitat? Hakupalvelua, Google Wavea, Goople Mapsia, Androidia...? Ydinpointti: jos hyväksyt käyttöehdot, niitä tulee noudattaa.
Permalink Vastannut Tarmo Toikkanen 6. joulukuu 2009 10:11 Minä tarkoitin Youtubea, jonka käsittääkseni Google omistaa.
Minua kiinostaisi tietää onko tuo Opetusministeriön (vai mistä se alunperin on tullut) tulkinta lakiin perustuva ja onko sitä koeteltu oikeuslaitoksessa.
Permalink Vastannut mrahikka 6. joulukuu 2009 16:01 Tekijänoikeuslaki on itse asiassa aika selkeä lähtökohtaisesti: Teosta ei saa käyttää julkisesti ilman tekijänsä lupaa.
Se, että tekijä on laittanut videon YouTubeen tarkoittaa, että sitä saa ainakin katsella itse vapaasti, mutta käytännössä vain yksityiskäytössä. Ja opetus ei ole yksityiskäyttöä. Periaatteessa siis opetuksessa ei saa mitään muiden teoksia käyttää ilman erikseen hankittua lupaa. Paitsi että laissa on pykälä, jossa sanotaan, että opetuskäyttöön (ei-kaupalliseen opetukseen) on erikseen OPH:n ja tekijänoikeusjärjestöjen välillä neuvoteltu sopimus, joka antaa opettajille erityisoikeuksia. Tässä sopparissa on esim. nämä valokopiointioikeudet ja myös oikeudet periaatteessa mitä tahansa julkaistuja teoksia näyttää opetuksessa.
Ongelma vain on, että soppari koskee vain luokkaopetusta, eikä verkko-opetusta. Eikä ymmärtääkseni myöskään ulkomailla julkaistuja sisältöjä.
Olen sitä sopparia yrittänyt pariin kertaan metsästää, mutten ole löytänyt. Jos joku tietää, mistä se löytyy, olisin tiedosta kiitollinen.
mrahikka sanoi:Minä tarkoitin Youtubea, jonka käsittääkseni Google omistaa.
Minua kiinostaisi tietää onko tuo Opetusministeriön (vai mistä se alunperin on tullut) tulkinta lakiin perustuva ja onko sitä koeteltu oikeuslaitoksessa.
Permalink Vastannut Tarmo Toikkanen 24. lokakuu 2010 17:38 Ja lopuksi: Kunpa Sosiaalinen media opetuksessa -kirja saisi jatko-osan. Jotain tyyliin "Avoimen verkko-oppimateriaalin tekijän opas". Jossa olis esim. työkaluja, tekijänoikeusasiaa, perusasiaa verkkoviestinnästä (tarkoituksenmukaistahan ei kai ole yritääkään siirtää vanhoja kirjoja uuteen formaattiin) jne. Vink, vink :) Mä ainakin tilaisin kirjan viivana.
Permalink Vastannut Tarmo Toikkanen 20. tammikuu 2011 20:43
Aarne Hagman lisäsi keskustelun ryhmään Biologia ja maantiede
Sinikka Laajala kommentoi jäsenen Anne Rongas ryhmää Arviointi
Anne Rongas kommentoi jäsenen Anne Rongas ryhmää Arviointi
Sinikka Laajala kommentoi jäsenen Anne Rongas ryhmää Arviointi
Annikka Castrén kommentoi jäsenen Inari Gebhard tapahtumaa Joulun toivotus , Julhälsning
Jäsenen Jari Nokelainen blogikirjoitus
© 2013 Created by Anne Rongas.
Toiminnon tarjoaa