Vinkkiverkko

Oppimisen ja opettamisen verkkoja

Mitä etuja siinä 75 minuutin oppitunnissa oikein on? Onko se tosiaan parempi? Ja tuoko se uusia ongelmia?

Kokemuksia ilmeisesti on ympäri Suomea runsaasti. Kehukaa tai moittikaa tai molempia.

Liisa Jukola

Katselukerrat: 1538

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Hei, hyvä kysymys. Omat opetuskokemukset ovat toiselta asteelta, lukiosta, ammattikoulusta, aikuislukiosta. Aikuislukiossa meillä on 70 minuutin oppitunnit ja sitä kun tekee pidempään, niin työskentelyn pilkkominen 45 minuutin pyrähdyksiin tuntuu oudolta.

En pidä kumpaakaan toista parempana, työskentelyn sopiva rytmi löytyy kyllä. Pitemmällä oppitunnilla tai kaksoistunnilla voi toteuttaa paremmin ryhmätöitä ja ehtii myös viedä prosessin loppuun saakka, kun mitoittaa sopivasti. Pitkä tunti suo myös paremmin tilaa tunnin alussa palauttaa mieleen edellisellä tunnilla käsiteltyä. Tunneista voi tehdä helpommin monipuolisempia. Jos pitkä tunti pidetään frontaaliopetuksena, on murrosikäiselle ja nuoremmalle uuvuttava. Ja pitkä se on aikuisellekin, jos ei vaihtelua ole.
Hei!

Mielestäni 75 minuuttia sopii lukioon oikein mukavasti, pidän siitä enemmän kuin vanhasta kaksoistunnista. Peruskoulun puolella tulee haastetta oppilaiden (ja välillä omankin!) jaksamisen suhteen. Vaikka käytössäni on mm. Smart board kaikilla herkuilla, niin siltikin on välillä aikamoista taiteilua saada tunti ns. kunnialla loppuun. En myöskään ole ihastunut siihen, että ainetta on kerran viikossa se 75 minuuttia ja sitten odotellaan taas viikko ennen seuraavaa tuntia (opetan kieliä). Kaksi 75 minuutin tuntia viikossa on oikein hyvä.

Oppilaiden mielestä hyvää on se, että ajallisesti peruskoulussa koulu loppuu klo 14 eli maksimissaan heillä on neljä 75 minuutin oppituntia päivässä. Ei tarvitse kuljettaa niin monia kirjoja mukana ja voi keskittyä pienempään määrään oppiaineita. Nähtäväksi jää, miten hyvin kunkin aineen oppimäärä ehditään käydä kevääseen mennessä...
Hei!
Meidän koulussamme on sekä peruskoulun yläluokilla että lukiossa käytössä 75 min. oppitunnit jo ainakin
neljättä vuotta, emmekä halua siirtyä takaisin 45 minuutin oppitunteihin. Peruskoulun kieltenopetuksessa
joillakin ryhmillä 75 minuutin oppitunnit kieltämättä välillä tuntuvat pitkähköiltä, mutta systeemin edut ovat
mielestäni haittoja suuremmat. Asioihin voi keskittyä ja syventyä paremmin. Tunnit ehtii rauhassa aloittaa
ja lopettaa, läksyt ehditään merkitä rauhassa jne. Tunnilta toiselle säntäily vähenee niin opettajilla kuin
oppilailla. Mielestäni 60 min. oppitunti olisi paras mahdollinen, mutta se ei taas lukujärjestysteknisesti oikein
sovi systeemiin esim. ruokailuvuorojen vuoksi.

Opetan itse ruotsia yläluokilla ja olen samaa mieltä siitä, että kerran viikossa 75 min. olisi aivan liian vähän.
Ryhmän pitäisi kokoontua ainakin kahdesti viikossa. Se toisaalta aiheuttaa sitten taukojaksojen hyväksymisen.

Omat hyvät ja huonot puolensa on varmasti molemmissa tuntimuodoissa!

Anu Mäenpää sanoi:
Hei!

Mielestäni 75 minuuttia sopii lukioon oikein mukavasti, pidän siitä enemmän kuin vanhasta kaksoistunnista. Peruskoulun puolella tulee haastetta oppilaiden (ja välillä omankin!) jaksamisen suhteen. Vaikka käytössäni on mm. Smart board kaikilla herkuilla, niin siltikin on välillä aikamoista taiteilua saada tunti ns. kunnialla loppuun. En myöskään ole ihastunut siihen, että ainetta on kerran viikossa se 75 minuuttia ja sitten odotellaan taas viikko ennen seuraavaa tuntia (opetan kieliä). Kaksi 75 minuutin tuntia viikossa on oikein hyvä.

Oppilaiden mielestä hyvää on se, että ajallisesti peruskoulussa koulu loppuu klo 14 eli maksimissaan heillä on neljä 75 minuutin oppituntia päivässä. Ei tarvitse kuljettaa niin monia kirjoja mukana ja voi keskittyä pienempään määrään oppiaineita. Nähtäväksi jää, miten hyvin kunkin aineen oppimäärä ehditään käydä kevääseen mennessä...
Itseäni mietityttää se, miten opiskelijat jaksavat 75min yhteen menoon. Välillä tuntuu, että 30min on jo liika pitkä aika keskittyä. Tämä siitäkin huolimatta, että olen ammatillinen opettaja ja tuntien sisällöstä yleensa suurin osa on tekemistä.
Meillä Kuopiossa lukioissa 75 min oppitunti on ollut käytössä pari vuotta. Taitaa sopia todella hyvin useimpiin oppiaineisiin. Matematiikan opettajana en pidä siitä siinä mielessä, että nyt tunteja on harvemmin ja siten kotitehtävät annetaan myös harvemmin. Siksi olisi annettava tehtäviä kerralla enemmän kuin aikaisemmin, mutta tätä opiseklijat eivät tunnu jaksavan. Ei osata jakaa urakkaa useammalle päivälle. Näin tehtäviä tulee kurssin aikana laskettua vähemmän kuin ennen.

Siis: sopii opettamiseen hyvin, oppimiseen ei.
Minä myös pidän 75-minuuttisista enemmän, koska siinä ehtii käydä kokonaisuudet paremmin läpi. Mutta, pidempi oppitunti myös tarkoittaa, että käytettävissä on vähemmän tapaamiskertoja (keskimäärin 17-20 per kurssi) ja yhden tunnin menetys vaikkapa oppilaskunnan kokouksen tai vanhojentanssipalaverin ym. vuoksi on itse asiassa aika paljon.
Nyt flunssa-aikoina oppilailla saattaa helposti kertyä kolmekin poissaoloa peräkkäin, mikä ennen vastasi viittä oppituntia. Siihen lisää vielä hammaslääkärit ja pari bussista myöhästymistä, niin poissaolokertymä on pian 7-8 tuntia, eli lähes puolet kurssista. Eli pidemmän oppitunnin myötä myös oppilaiden poissaolot ovat kasvaneet aika holtittomasti ja kursseja keskeytyy paljon enemmän kuin aiemmin.
Joulukuun alussa nuoret (peruskoulun yläluokkalaiset) nostivat itse esille 75 min. oppitunnin. Rintamalinja näytti kulkevan niin, että kannattajat ja asian puolesta puhujat olivat niitä nuoria, joilla oli kokemusta 75 min. opetusjaksosta. Epäilijät olivat sitten niitä, joilla ei ollut kokemusta. Varsinaiseen ratkaisuun asiassa ei päästy - tosin ei ollut tavoitteenakaan.
Mielenkiintoista lukea eri oppilaitosten oppituntien pituuksista. Työskentelen itse ammattikorkeakoulussa. Meillä oppitunnin pituus on lukujärjestyksessä 45 minuuttia, mutta sitä muutellaan mielen mukaan. Yleensä samaa oppiainetta on 2-4 tuntia peräkkäin. Yleensä pidämme välitunnit miten koemme tarvitsevamme, opiskelijat saavat vaikuttaa asiaan. Joissakin aineissa tuntuu hyvältä pitää tauko useamminkin, toisissa aineissa tauot jopa häiritsevät. Itse pidän valtavasti siitä, että opettajalla ja opiskelijoilla on valta itse päättää, pitävätkö tauot vai eivät.

Olen vasta tekemässä opetusharjoittelua ja saanut hieman kokemusta noista 75 minuutin oppitunneista. Minulla on kaksi eri ryhmää opetettavana, joista toiselle ryhmälle ei sovi lainkaan noin pitkä oppitunti. Oppilaille opetettava aine on jo itsessään haastavaa, ja mitä pidemmälle tunti etenee sitä levottomampi alkaa luokka olla. Ryhmä koostuu pitkälti erityisoppijoista, ja heidän kohdallaan ei voi ajatella noin pitkää oppituntia, eivät jaksa keskittyä noin kauaa.

Toisen ryhmän kanssa opiskelemme baarityöskentelyä ja siinä ryhmässä taas tunnin pituus on hyvä. Ehtii hieman kertailla viimekertaista ja opettaa sen päivän uusia asioita, ennen varsinaisen baarityön aloittamista. Joten tälläkin asialla taitaa olla kaksi puolta; ruusuja ja risuja :)

 

Mielenkiintoista tosiaan lukea erilaisia kokemuksia aiheesta. Joustavuus varmaan on tässä(kin) asiassa valttia. Alakoulun puolella ainakin tuntui välillä vähän tuskastuttavalta pukeutua uloslähtöön aina 45 minuutin välein ja sitten ulkona ehti olla kuitenkin korkeintaan sen vartin. Joku on sanonutkin, että peruskoulu tekee lapsista hyviä pukijoita ja riisujia :-).

Vastaa keskusteluun

RSS

AVO-hanke

Foorumi

SeOppi-lehti jaossa ITK2016-konferenssissa 1 vastaus 

Aloittaja: Niina Kesämaa. Viimeisin vastaus jäseneltä Niina Kesämaa Helmi 23, 2016.

Ning uusi tuttavuus

Aloittaja: Tuula Maunula Touko 11, 2012.

Yhteisöllinen oppiminen

Aloittaja: Tiina Airaksinen Touko 3, 2012.

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:20

KIIRETTÄ PITÄÄ

Lähettänyt: Inari Gebhard, 24. maaliskuu 2014 kello 10:35

Syksy tuo SeOppi-lehden suomeksi ja englanniksi

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 11. kesäkuu 2013 kello 14:08

Educodelta uusia koulutuspaketteja opettajan arkeen.

Lähettänyt: Jari Nokelainen, 7. marraskuu 2012 kello 13:03

© 2017   Created by Anne Rongas.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot